Proč nakupovat zlato od opravdových obchodníků? Aneb co je Swissgolden?


Když se spojí zlato a MLM, vznikají skutečně podivuhodné věci. Třeba projekty jako EmGoldex a Swissgolden, které slibují každému, kdo se do nich zapojí, „zlatý lifestyle“. Ve skutečnosti jde však o dobře maskované pyramidové hry. A jak přesně tu pyramidové schéma funguje?

Jeden z hlavních pilotů Swissgoldenu u nás, Michal Mikulášek, tvrdí, že člověk zapojený ve stole objednávek složí zálohu na zlato ve výši desetiny celkové objednávky a zbylých devadesát procent si odpracuje doporučovánímprogramu dalším lidem. Jak ale přesně funguje to „odpracování si“ zbytku objednávky?

Tajemství objednávkového stolu

Pokud se chcete kvalifikovat (rozjet stůl objednávek), musíte sehnat další dva účastníky, kteří také podepíší objednávku a složí zálohu 700 eur plus zaplatí „servisní poplatek“ 20 eur. Ti mají za úkol sehnat každý další dva účastníky – dohromady tedy čtyři další lidi do poslední řady. Jakmile jsou obsazeny pozice ve všech třech řadách, člověk na „vrcholku“ této struktury inkasuje provizi, která nemá s původní hodnotou objednávky (zlato za 7000 eur) nic společného – jde o čtyřnásobek zálohy 700 eur. Proč čtyřnásobek?

V prezentacích se to snaží propagátoři tohoto vypečeného marketingového programu všelijak zakamuflovat, ale odpověď je více než jednoduchá: Protože jako v každé pyramidě tím skutečným jediným příjmem do systému jsou peníze nových účastníků a jsou využity na výplaty provizí lidem v úrovních nad nimi. Jde tedy o „zálohy“ od čtveřice v poslední lajně „stolu objednávek“.

Tuhle částku ale nedostane „vítěz stolu“ celou. 700 eur je mu deponováno coby záloha na objednávku pro účast v novém stole objednávek, ze zbylých 2100 eur si Swissgolden ukrojí 10 procent (210 eur) coby odměnu pro lidi v pilotní kabině tohoto finančního letadla (oficiálně se to jmenuje „program lídrů“) a teprve zbylých 1890 eur je provize pro „vítěze“.

Zisk ze stolu je pro něj samozřejmě ještě nižší (je nutné od něj odečíst původně zaplacených 720 eur zálohy), ale i tak – 1170 eur je slušný „vejvar“.  A může jít budovat další stůl objednávek  – tam ale začíná zase od spodní lajny, kde je s dalšími čtyřmi nešťastníky a musí čekat, až se propracuje k vrcholu – aby se propracoval během dalších dvou cyklů (každý se skládá z jichž zmíněných tří levelů) k dosažení původně objednané celkové sumy 7000 eur ve zlatých slitcích (nebo spíš k tomu, co z ní po odečtení servisních poplatků a provizí pro leadery zbylo).

Zbytek stolu se rozdělí na dva – ti, co byli ve druhé lajně, tak povýšili na pozici „vůdce stolu a pod sebou mají vždy dva ze spodní čtveřice. Ti musí pod sebe sehnat každý další dva a doplnit tak poslední řadu stolu na čtyři (dohromady už je to tak v tomto „druhém levelu“ už osm nových lidí. Z jejich záloh zinkasují „vůdci stolů“ své provize, Swissgolden si ukousne svou provizi (pardon, příspěvek do programu leaderů) a ještě z nich dostanou „vůdci“ do vínku zálohu na objednávku do nového stolu. Opět se vše o úroveň posune a stoly rozdělí – ze svou stolů jsou tu čtyři nové stoly po sedmi pozicích, na vrcholu každého z nich jsou teď ti, co byli původně ve spodním patře – po třech levelech se konečně z chvostu, kde začínali, dostali k „lizu“ a po zaplnění posledního patra čtveřicí objednávek (zaplacení „záloh na objednávky“) dostanou svou provizi podle stejného scénáře.

Zákon rozrůstající se pyramidy

Aby se ale všichni z původně spodní úrovně mohli těšit z provize, musí už sehnat celkem šestnáct lidí (čtveřici lidí o každého ze čtyř stolů). Pokud se to podaří, je tu malý problém – oni už sice svůj magický zlatý cyklus uzavřeli, pod nimi jsou ale čtyři krát šest dalších hladových nalákaných na vůni zlata (v každém ze čtyř stolů dva ve druhé úrovni, kteří se posouvají na výplatní pozici a pod nimi pro každý stůl čtyři další ve třetí úrovni) a při dalším dělení vznikne už z původního jednoho stolu vznikne stolů osm a do poslední lajny tak je nutné sehnat už k zaplnění všech stolů 36 lidí…

Časem přijde chvíle, kdy zlatý sen začne nutně narážet na realitu světa vezdejšího, kde zkrátka perpetuum mobile nebude nikdy fungovat. To klasické narazí na platnost termodynamických zákonů, to finanční zase na to, že počet lidí na planetě a tím i potenciálních přispěvatelů, je konečný.

Výhodou pyramidového schématu u Swissgoldenu je, že se lidé mohou zapojovat opakovaně – a udržovat tak celý tenhle stroj na odsávání peněz z kapes důvěřivců o to déle v chodu (i když v takovém případě se mohou nadít, že co na začátku získali, v průběhu tohoto udržování zase do systému nastrkají zpět). I tak ale bude projekt neustále narážet na neúprosné matematické zákonitosti, které odsuzují každé pyramidové schéma k zániku.

Solidní pyramida s garancí vrácení peněz?

A pokud se nepovede naplnit stůl objednávek? „Pak stačí doplatit k záloze částku zbývající do hodnoty objednávky a člověk získává své objednané zlato,“ říká Michal Mikulášek. „Klient za svou zálohu dostává fyzické zlato, i když program nikomu dále nedoporučí,“ tvrdí další z pilných propagátorů projektu Swissgolden Jan Janča.

To se píše i v obchodních podmínkách. Problém může být, že Swissgolden je společnost registrovaná na Britských Panenských ostrovech (klasická „kastlíková“ firma) – což by mohlo dělat trochu problém při snaze vydobýt si třeba odstoupení od objednávky (veškerá ustanovení smlouvy podléhají podle smlouvy se Swissgolden legislativě Britských Panenských ostrovů a veškeré spory ohledně jejich platnosti a nároků, které z nich vyplývají, musí podle smlouvy posoudit arbitrážní soud Britských Panenských ostrovů), ale dejme tomu.

Vystoupit z letadla a dostat vklad zpět možné je – jen si člověk musí uvědomit, o co jde, včas, než se stůl objednávek pořádně rozjede. Pak už to bude nejspíš podstatně komlikovanější. Vše je ale navenek dobře ošetřeno, popsané pyramidové schéma je dobře zakryté.

Stroj na peníze

Pro „hráče“ zapojené ve „stolech objednávek“ je to šance „nadělat prachy“ – pokud přesvědčím dostatek dalších, že mi na to přispějí a budou doufat, že také seženou další, kteří na to přispějí jim. Pro Swissgolden je to úžasný stroj na peníze v každém případě – ať už se daří stoly dokončovat nebo ne.

Napřed zinkasuje 140 eur servisního poplatku, jakmile se poprvé zaplní stůl objednávek (20 eur z každé objednávky). K tomu si vezme svých 210 eur z provize vyplacené „vítězi stolu“ a z příjmů od lidí v poslední lajně odkrojí vždy i jeho zálohu do dalšího stolu – ve prospěch Swissgolden tak jde i „vítězem“ původně zaplacená záloha. A to ještě do příjmů z „marketingového programu“ nezapočítáváme marži, kterou má e-shop na zlatých slitcích, jež člověk po úspěšném ukončení stolu získá.

V prvním levelu tak je zisk pro Swissgolden 1050 eur. Ve druhém levelu jsou z původního stolu dva, to znamená celkem osmkrát servisní poplatek od nových členů (160 eur), k tomu dvakrát „příspěvek na program leaderů“ z provize pro „vítěze“ (420 eur) a zálohy od obou vítězů (1400 eur) – celkem 1980 eur. Ve třetím levelu, kdy se končí „zlatý cyklus“ i pro poslední řadu původních účastníků, jsou už stoly čtyři, takže to už je šestnáctkrát servisní poplatek (320 eur), čtyřikrát desátek z provize pro vítěze (840 eur) a zálohy od čtyř vítězů, které zůstávají Swissgoldenu (2800 eur) – celkem 3960 eur.

Pokud se tak podaří úspěšně nastartovat stůl objednávek a pilným účastníkům motivovaným vidinou zbohatnutí se podaří nalákat dostatek lidí, aby prošel všemi třemi levely, má z každého takového stolu Swissgolden 6990 eur. A komu se podaří úspěšně projít třemi cykly objednávkových stolů, vydělá balík a rád by ho ještě zvětšil, pro toho je tu možnost postupu do vyšší ligy. Jmenuje se VIP stůl, vklad je tu 2750 eur (záloha na zlato v hodnotě 27 500 eur) plus servisní poplatek 50 eur (úměrně vyššímu vkladu jsou vyšší i provize pro ty, kdo úspěšně zaplní stůl) a komu se daří i tady nalákat dost dalších lidí do hry a zinkasovat dost peněz, může postoupit do VIP plus – záloha na objednávku (poplatek za vstup) je tu 9800 eur a servisní poplatek pro Swissgolden 50 eur. Tady už se točí opravdu velké peníze.

Kolik stolů už bylo v České republice uzavřeno, na tom nám žádný z oslovených členů marketingového týmu neodpověděl. Nicméně tým Swissgolden Europe na svém Facebooku oznámil už druhého července spuštění VIP stolů. Kolotoč velkých peněz je tak roztočen, jak vidno, více než úspěšně. Otázkou je, kolik lidí z něj vypadne s prázdnou peněženkou a kocovinou ze ztráty zlaté iluze.

 

zdroj: http://www.podnikovyzpravodaj.cz/novinka/1397-zlate-pyramidy-bez-pozlatka-emgoldex-a-swissgolden-2